طاسی سر در آقایان

ساخت وبلاگ

طاسی سر در آقایان

 برخي نمي‌توانند از اين مرحله به‌راحتي بگذرند و با اين حقيقت تلخ کنار بيايند. به همين دليل سعي مي‌کنند به هر طريقي شده يا جلوي ريزش بيشتر موها را بگيرند يا کاشت مو انجام دهند يا اگر امکان آن را ندارند در هر شرايطي از کلاه‌گيس يا کلاه استفاده کنند. طاسي مردانه در سراسر دنيا رايج است و نتايج تحقيقات بي‌شمار در کشورهاي انگليس، کانادا و آلمان نشان داده ژنتيک در ريزش مدل موي مردانه دخيل است و اگر پدر کسي دچار طاسي شده، به‌طور حتم او نيز طاس خواهد شد مگر آنکه جزو نادر مرداني باشد که اين ژن را به ارث نبرده‌اند.

در آستانه روز ملي مردان، بي‌مناسبت نديديم که در «پرونده زيبايي» نگاهي بيندازيم به يکي از رايج‌ترين دغدغه‌هاي آقايان درباره پوست و مويشان؛ همان ريزش موي مردانه معروف.

جاي موهايتان خالي نباشد!

اگر تصور طاس شدن شما را آزار مي‌دهد، بد نيست با شايع‌ترين داروها و روش‌هايي که مي‌توانند به کمک‌تان بيايند تا جاي خالي موهايتان را کمتر احساس کنيد، آشنا شويد:

1. ماينوکسيديل و پروپشيا: تاثير مثبت اين دو دارو در پيشگيري از ريزش موها به اثبات رسيده است. ماينوکسيديل محلولي است که بايد روي پوست سر و ريشه موها زده شود و پروپشيا قرصي است که بايد روزانه مصرف شود. اين دو دارو نه‌تنها جلوي ريزش را مي‌گيرند بلکه به رشد مجدد موها و حفظ موهاي موجود هم کمک مي‌کنند. اما با قطع مصرف آنها، احتمال ريزش مجدد موها زياد است. پس بايد درمان‌ها را در تمام طول عمر ادامه دهيد. فراموش نکنيد هيچ دارويي بدون عارضه نيست. بررسي‌ها نشان داده کساني که مرتب قرص پروپسيا مصرف مي‌کنند هم دچار کاهش ميل جنسي و اختلال نعوظ مي‌شوند.

2. پيوند مو: در اين روش، موهايي را از بانک مو در ناحيه پس‌سر برمي‌دارند و در ناحيه جلوي سر مي‌کارند. از آنجا که موهاي پس‌سر در مقابل ريزش مقاوم‌اند، بعد از پيوند مو احتمال ريزش موهاي جلوي سر وجود ندارد. البته توجه داشته باشيد که عمل پيوند مو را زير نظر متخصص مجرب انجام دهيد زيرا گرچه اين عمل از سال‌هاي دهه 80 ميلادي تاکنون انجام مي‌شود اما هنوز برخي پزشکان از روش‌هايي استفاده مي‌کنند که نتيجه مطلوبي ندارد. از سوي ديگر، عمل پيوند مو کمي پرهزينه است و حداقل به پيوند 600 تا 1000 فوليکول مو نياز خواهيد داشت.

3. کلاه‌گيس: اگر توانايي کاشت مو را نداريد ولي مصر هستيد روي سرتان مو ديده شود، مي‌توانيد از کلاه‌گيس استفاده کنيد اما از آنجا که بيشتر کلاه‌گيس‌ها خوب ساخته نمي‌شوند، تشخيص آنها از موي طبيعي کار ساده‌اي است. پس اگر مي‌خواهيد کلاه‌گيس بگذاريد، انواعي که از موي طبيعي تهيه شده و مدل آن با صورت شما هماهنگ است، انتخاب کنيد.

پرسشي از دکتر مجتبي اميري متخصص پوست و مو

پودر بزنيم يا کلاه‌گيس بگذاريم؟

تاکنون بارها به اين موضوع پرداخته‌ايم که بهترين راه درمان طاسي پيوند مو است اما گاهي افراد يا کانديد مناسبي براي اين عمل نيستند يا قدرت پرداخت هزينه آن را ندارند. در اين شرايط برخي مي‌پذيرند که به هر حال موهايشان ريخته و به سادگي با اين حقيقت کنار مي‌آيند اما برخي ديگر دچار کاهش اعتماد‌به‌نفس مي‌شوند و احساس مي‌کنند جذابيت و جواني خود را از دست داده‌اند. با دکتر مجتبي اميري در مورد روش‌هايي که به‌طور موقت مي‌توانند طاسي سر را از بين ببرند، صحبت کرده‌ايم.


سلامت: آيا غير از درمان‌هاي دارويي و پيوند مو براي شخصي که طاس شده يا موهايش کم پشت است، راه‌حل ديگري وجود دارد؟

بله، روش‌هايي که به آن کاورينگ يا پوششي مي‌گوييم. از مرسوم‌ترين و بي‌عارضه‌ترين اين روش‌ها به شرطي که گاهي استفاده شود، مي‌توان به مصرف پودرهاي پرپشت‌کننده مو اشاره کرد. البته بهتر است انواعي از اين پودرها را انتخاب کنيم که حاوي مواد شيميايي و آلرژي‌زا و چرب و چسبناک نباشند چون برخي از انواع آن که در بازار وجود دارد، کيفيت مناسبي ندارند و حاوي ترکيب‌هاي غليظ و چسبناک‌اند که وقتي روي پوست قرار مي‌گيرند، منافذ آن را مي‌بندند و اجازه خروج سبوم را نمي‌دهند. درنتيجه نه‌تنها پوست دچار انواع فوليکوليت مي‌شود، بلکه احتمال بروز جوش‌هاي چرکي و ريزش مو افزايش مي‌يابد. بهترين نوع پودرهاي پرپشت‌کننده، حاوي موي طبيعي پودر شده‌اند و احتمال آلرژي‌زايي بسيار کمي ‌دارند.

سلامت: آيا استفاده از کلاه يا کلاه‌گيس را هم توصيه مي‌کنيد؟

کلاه اگر دائم استفاده نشود، منعي ندارد اما به دلايل زيادي استفاده از کلاه‌گيس چندان توصيه نمي‌شود، مگر براي مدت کوتاه.

سلامت: چرا؟

بيشتر انواع کلاه‌گيس با کليپس به موي فرد متصل مي‌شوند و فشاري که به موها مي‌آيد، مي‌تواند باعث ريزش آنها شود. در ضمن کلاه‌گيس فضاي بسته‌اي ايجاد مي‌کند که مستعد بروز تعريق، ابتلا به قارچ و بسته شدن منافذ چربي پوست است و به مرور باعث صدمه موها مي‌شود. کلاه‌گيس بايد آخرين راه انتخابي باشد و حتي‌الامکان بايد از کلاه‌گيس‌هاي توري‌دار، آن هم براي مدت بسيار کوتاه استفاده کرد، نه انواعي که با چسب به سر متصل مي‌شوند.

سلامت: برخي افراد، مخصوصا آنهايي که موهاي کم‌پشتي دارند، اکستنشن مي‌کنند. اين روش را توصيه مي‌کنيد؟

نه، چون موها در اين روش به کمک چسب يا گيره به موهاي اصلي وصل مي‌شوند و مي‌توانند به مرور باعث سست شدن ريشه و ريزش آنها شوند.

دو کلمه با آقاياني که موهايشان در حال ريزش است

بهترين کار، پذيرش حقيقت است!

بهترين کار، پذيرفتن اين حقيقت است که موهايتان ريخته و طاس شده‌ايد. اين موضوع کم‌هزينه‌تر و بدون عارضه جانبي است. به خودتان يادآوري کنيد ميليون‌ها مرد در سراسر دنيا طاس هستند و بسياري از آنها هم مشهور و همچنان جذابند و زندگي عالي‌اي دارند! ارزش شما به عنوان يک مرد در موهايتان خلاصه نشده است.


 

چه مدلي مناسب شماست؟

اگر پذيرفتيد که طاس شده‌ايد، تبريک مي‌گويم چون فوق‌العاده شجاع هستيد. حالا بايد به دنبال يک مدل مناسب براي موي باقيمانده‌تان باشيد. مثال‌هاي زير مي‌تواند تا حد زيادي کمک‌کننده باشد اما قبل از آن به اين 2 نکته توجه کنيد:

1. هميشه موهايتان را کوتاه نگه داريد تا طاسي‌تان کمتر به چشم بيايد. مرداني که جلوي سرشان طاس است و موهاي پشت‌سر را بلند مي‌کنند، کچل‌تر به نظر مي‌رسند.

2. مدل موي مناسب انتخاب کنيد و سعي نکنيد مثل 20سال پيش که موهاي پرپشتي داشتيد همچنان موهايتان را آرايش کنيد.


 

سر تراشيده

مي‌توانيد موهايتان را از ته بتراشيد. به اين ترتيب فقط يک ناحيه از سرتان کچل به نظر نمي‌رسد. در ضمن ديگر نيازي نداريد مرتب موهايتان را مرتب کنيد و در حمام مي‌توانيد از ژل بدنتان به پوست سرتان بزنيد. از سوي ديگر، با اين کار نشان مي‌دهيد با مساله طاسي راحت کنار آمده‌ايد و اعتمادبه‌نفس بالايي داريد. فراموش نکنيم مرداني که موهايشان را از ته مي‌زنند، بيشتر در ذهن مي‌مانند. پاتريک استوارت، بازيگر انگليسي، از جمله مرداني است که به خاطر طاسي‌شان معروفند!


مدل موي نظامي

اگر علاقه‌اي به تراشيدن کامل موها نداريد، مدل موي نظامي را امتحان کنيد. اين مدل مو بيشتر مناسب افرادي است که دو طرف شقيقه‌ها‌يشان دچار ريزش مو شده‌ است. در اين مدل، موها بسيار کوتاه است با وجود اين، ابهتي خاص به چهره مي‌دهد. جيسون استاتهام علاقه خاصي به اين نوع مدل کوتاهي دارد.


 

مدل موي سزاري

اين مدل مو از موهاي ژوليوس سزار الهام گرفته شده است و به‌وسيله جرج کلوني محبوب شد. کساني که اين مدل را انتخاب مي‌کنند، براي پوشاندن موهاي ريخته، بقيه مو را به سمت جلو مي‌خوابانند و چند سانت بلندتر نگه مي‌دارند تا نقاط خالي را تا حدي بپوشاند. موهاي ديويد بکام در عکس زير هم همين مدل است.


 

مدل موي آشفته

اگر موهايتان شروع به ريختن کرده و اصلا تمايلي به کوتاه کردن آن نداريد، مي‌توانيد مانند پرنس ويليام، مدل موي آشفته را امتحان کنيد. کافي است از آرايشگرتان بخواهيد موهاي جلوي سرتان را طوري آرايش کند که انگار کمي به هم ريخته است و آن را شانه نزده‌ايد.


 

مدل موي استرلينگ

اگر موهايتان فقط در ناحيه جلوي سر شروع به ريختن کرده، مي‌توانيد مدل موي راجر استرلينگ را امتحان کنيد. در اين مدل، موها کمي بلندتر است تا بتوان آن را از يک سمت به سوي ديگر شانه کرد و خالي بودن يک سمت را پوشاند.


 

ريشتان را نتراشيد

اگر دقت کرده باشيد، بسياري از مشاهيري که سرشان را مي‌تراشند، ريش و سبيل دارند. اين کار باعث مي‌شود توجه و نگاه مردم به جاي سر، به صورت جلب شود. پس اجازه بدهيد ريش و سبيلتان کمي بلند شود و با توجه به فرم صورتتان، به آن مدل دهيد. اگر در انتخاب مدل مو يا حتي ريشتان ترديد داريد، حتما از يک آرايشگر مجرب نظر بخواهيد. فراموش نکنيد جذابيت و موقعيت در داشتن مو خلاصه نشده است. نترسيد و همين امروز خود را در آينه ورانداز کنيد!

نگاه متخصص پوست

دکتر محمدعلي نيلفروش‌زاده

رييس مرکز تحقيقات پوست و سلول‌هاي بنيادي 

عضو هيات‌علمي دانشگاه علوم‌پزشکي تهران

6 توصيه مردانه

شايد بسياري از مردان اين واقعيت را کتمان کنند که به سلامت خود و رعايت اصول بهداشتي و پيشگيري از بيماري‌ها بي‌توجه‌اند اما آمار نشان مي‌دهد عده زيادي از مردها اينگونه‌اند و در عمل به توصيه‌هاي پزشکي يا توجه به نشانه‌هاي جسمي و مراجعه به پزشک براي تشخيص اهمال مي‌کنند.

در ادامه اين يادداشت 6 توصيه ويژه به آقاياني خواهم داشت که شايد به بهانه آغاز هفته سلامت مردان تصميم گرفته باشند بيشتر از قبل براي سلامت خود ارزش قائل شوند:

1. اگر بتوانيد بر استرس‌هاي روزانه‌تان غلبه و آنها را مديريت كنيد و در اختيار خود بگيريد، خواهيدتوانست از بسياري بيماري‌ها از جمله مشکلات قلبي، ريوي و سرطان‌ها دور شويد و به جاده سلامت برسيد و از سلامت، شادابي و جواني‌تان لذت ببريد. پس اولين نکته براي حفظ سلامت و جواني، دوري از استرس است. حالا هر آنچه در اين راه به شما کمک کند مي‌تواند در فهرست شما قرارگيرد. من در بالاي اين فهرست ورزش را قرار مي‌دهم چون نقش ورزش در کاهش استرس و خونرساني بهتر به همه بدن در بيشتر مطالعه‌هاي تخصصي در زمينه‌هاي مختلف ثابت شده است. يوگا، پياده‌روي و داشتن افکار مثبت مي‌تواند مانع ريزش موي ناشي از استرس (تلوژن افلوويوم) شود. بيشتر مشکلات مردان از اينجا شروع مي‌شود که استرس به تمام ارگان‌ها از جمله مو آسيب مي‌زند و روي زمينه ارثي ريزش مو، ريزش موي تلوژن هم به وجود مي‌آيد. ورزش مي‌تواند از توجه و تمرکز شما روي مشکلاتي که مرتبط با ظاهر و زيبايي است، بکاهد. کسي که بيکار نشسته و مدام جلوي آينه ريزش موهايش را مي‌بيند، اصلا با کسي که درمان را جدي مي‌گيرد، قابل‌مقايسه نيست.

2. به رژيم‌غذايي‌تان اهميت بدهيد. مطالعه‌ها و گزارش‌هاي تحقيقي زيادي وجود دارد که بر نقش رژيم‌غذايي به‌‌خصوص استفاده زياد از فست‌فودها و غذاهايي که چربي آزاد و مضر دارند، تاکيد کرده‌اند. تشديد ريزش موي مردانه و آثار موثر به نفع فعاليت آنزيم ريزش مو (5 آلفا ردوکتاز) در کساني که غذاهاي آماده و فست‌فود مي‌خورند، بيشتر از کساني است که رژيم غذايي سالم دارند و ميوه و سبزي‌ مصرف مي‌كنند.

3. قبل از هر تصميم‌گيري‌اي با پزشک متخصص مشورت کنيد. هرچند امروز کمتر مي‌بينيم کسي موي مصنوعي بکارد و همکاران ما با اطلاع‌رساني به موقع، مردم را آگاه کرده‌اند اما هستند کساني که مي‌گويند چون بانک موي خوب ندارم (ناحيه پشت‌سر که از آنجا مو برداشته و در تاج سر كاشته مي‌شود) فيبرهاي طبيعي موي مصنوعي مي‌کارم. دقت کنيد واکنش بدن به اين موها و رد پيوند به‌وسيله سيستم ايمني بدن و بدتر از آن زخم‌هاي بدمنظره‌اي که مقاوم به درمان است دردسرهاي پيش روي شماست؛ حتي بعد از درآوردن موي کاشته شده جاي زخم در محل مي‌ماند.

4. مثبت فکر کنيد. شما در روزگاري هستيد که مي‌توانيد با داروي موضعي مانع ريزش موهايتان شويد و همچنان تحقيقات علمي و پزشکي پيش مي‌رود تا سلامت و زيبايي را به شما هديه دهد. پژوهش در زمينه کاشت سلول‌هاي بنيادي مو در همه دنيا و همزمان در ايران در حال انجام است و چه بسا در چند سال آينده نتيجه دهد و کابوس ريزش مو و طاس شدن به قصه‌ها بپيوندد.

5. سيگار و قليان را ترک کنيد چون حتي در پيوند موي موفق و داشتن پوست خوب هم شرط اول ما پرهيز از اين دشمنان سلامت است.

6. به باورهاي غلط در مورد کاشت يا ريزش مو توجه نكنيد. اينکه مي‌گويند بايد صبر کني تا همه موهايت بريزد و بعد مو بکاري، کاملا غلط است. ما منتظر مي‌مانيم طرح و الگوي ريزش مو ثابت شود و اين اتفاق تا 25 سالگي مي‌افتد. قبل از آن هم مي‌توانيم کاشت مو انجام دهيم اما چون خط رويش مو ممکن است عقب‌تر برود، ظاهر موردپسند و طبيعي که مطلوب ماست به دست نمي‌آيد. مي‌توانيد تا آن موقع با استفاده از دارو يا محصولات آرايشي‌-بهداشتي مناسب، ظاهر مو را مرتب و زيبا نگه داريد و سپس با کاشت مو به تراکم مطلوب برسيد. 

فروشگاه اینترنتی دستگاه پروتز لب ...
ما را در سایت فروشگاه اینترنتی دستگاه پروتز لب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خرید ارزان ومطمئن دستگاه پروتز لب frosh20 بازدید : 400 تاريخ : پنجشنبه 15 اسفند 1392 ساعت: 13:26