مکمل‌هاي مولتي‌ويتامين،

ساخت وبلاگ

 مکمل‌هاي مولتي‌ويتامين، در ستون «آداب تغذيه» اين شماره به پرسش خواننده محترمي (251****0912) پاسخ مي‌دهيم که از «سلامت» پرسيده‌اند: «هنگامي که فرزندم حدود 2 سال سن داشت، متخصص اطفال براي او مصرف شربت مولتي‌ويتامين را تجويز کرد...

 

 حالا فرزندم حدود 5/3 ساله است و من هنوز هم به او، شربت مولتي‌ويتامين مي‌دهم. مي‌خواستم بدانم که خوردن مداوم اين شربت که سرشار از ويتامين‌هاي مورد نياز بدن است، براي فرزندم ضرري ندارد؟»

بهتر است همه افراد در تمام گروه‌هاي سني و جنسي، نياز بدن به انواع ويتامين‌ها و املاح را از طريق مصرف خوراکي‌هاي سالم، تازه و طبيعي تامين کنند. بچه‌ها هم از اين قاعده مستثني نيستند و مي‌توانند از زمان شروع غذا خوردن در کنار سفره خانواده، به‌تدريج انواع گروه‌هاي غذايي را مصرف کنند و با خوردن خوراکي‌ها و آشاميدني‌هاي مختلف، نياز بدنشان به انواع ريزمغذي‌ها و درشت‌مغذي‌ها تامين مي‌شود. البته گاهي به دلايل بسيار متنوع و مختلف، مصرف مکمل برخي از ويتامين‌ها و املاح يا مصرف شربت‌هاي مولتي‌ويتامين براي بچه‌ها يا حتي بزرگ‌ترها تجويز مي‌شود. 

در تمام اين موارد، پزشک متخصص، احتمال کمبود يک يا چند ريزمغذي را داده و مصرف مکمل‌هاي غذايي يا مولتي‌ويتامين‌ را تجويز کرده است. در اين صورت، حتما مقدار و دوز مصرفي را هم مي‌گويد و اجازه نداريد خودسرانه براي تجديد مصرف اين مکمل يا كاهش افزايش دوز مصرفي عمل کنيد. اين اقدام خودسرانه مي‌تواند براي گروه‌هاي آسيب‌پذيري مانند بچه‌ها خطرناک باشد.

به‌طور کلي، مصرف بيش از اندازه و طولاني‌مدت شربت مولتي‌ويتامين براي هيچ گروه سني و جنسي توصيه نمي‌شود و قرار نيست اگر يک بار در 2 سالگي براي فرزندتان اين شربت تجويز شده است، سال‌هاي متمادي چنين مکملي را با نظر خودتان به او بدهيد. 

ضمن اينکه برخي از مکمل‌هاي مولتي‌ويتامين، از انواع نامرغوب هستند و مصرف آنها ممکن است باعث ايجاد تداخل در دريافت و جذب برخي مواد مغذي شود و حتي فرد را دچار برخي کمبودهاي تغذيه‌اي و عوارض ناشي از آن هم 
بكند.

فروشگاه اینترنتی دستگاه پروتز لب ...
ما را در سایت فروشگاه اینترنتی دستگاه پروتز لب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خرید ارزان ومطمئن دستگاه پروتز لب frosh20 بازدید : 355 تاريخ : پنجشنبه 15 اسفند 1392 ساعت: 13:23